Anna Bolena tại Wiener Staatsoper

Tự dưng không vào được Facebook, thôi để cái link này ở đây kẻo quên

http://operanews.com/operanews/templates/content.aspx?id=19513&terms=netrebko

Anna Netrebko as Anna Bolena in Eric Génovèse’s Wiener Staatsoper staging of Donizetti’s opera
© Wiener Staatsoper/Michael Poehn 2011

Nhưng đúng là báo chí Mỹ ca em Netrebko thật, nào là “Netrebko’s assumption of this Donizetti queen takes her one giant leap forward to claiming the title of diva assoluta del mondo.”, rồi thì

Her huge, plummy voice sounded as beautiful as ever, but her technique showed newfound confidence in passagework, particularly in trills, and seamless runs even to the lowest notes. While some of the coloratura was executed just a tad too carefully, the Russian beauty never betrayed the slightest bit of strain. For a role debut, Netrebko showed more than just great promise. With a good director, she could find her own unforgettable moments to match those of her great predecessors and fine-tune what seems destined to become a legendary characterization.

Lại còn … phê bình anh đạo diễn nữa chứ

Unfortunately, Wiener Staatsoper did not give Netrebko the stage director she deserved. At the first night, deafening boos resounded throughout the house when director Eric Génovèse’s and members of his production team appeared… và phân tích tại sao đạo diễn dở (mình thì chưa xem xong cả vở, nhưng thấy cũng đẹp mà).

Và khéo léo cho độc giả hy vọng rằng đạo diễn ở MET sẽ tốt hơn 🙂

Đúng là hát ở MET thì tha hồ được PR :), thôi thì cứ mừng cho kiều nữ …

Nhân tiện ta lăng xê một kiều nữ khác, giọng có thấp hơn, nói nôm na là mezzo, dù ai có bảo nàng là soprano không có nốt cao, rằng mezzo của nàng hơi mỏng đi nữa, mình vẫn thấy nàng xinh và hát hay

Anna Bolena 2 lg 411

Elīna Garanča as Giovanna Seymour
© Wiener Staatsoper/Michael Poehn
Và chẳng nhẽ lại không nói đến một anh vua – đẹp trai kiểu hoang dã với giọng baritone đủ ngọt và đủ nghiêm khắc cho vai một anh vua như Henry VIII
In Review Anna Bolena 2 lg 411

Ildebrando D’Arcangelo as Enrico VIII
© Wiener Staatsoper/Michael Poehn
Thật ra thì còn thiếu anh tenor đẹp trai si tình chung thủy, sẵn sàng theo nàng soprano đi vào cõi chết, và em của soprano nữa, nhưng tại link gốc không đăng ảnh, mà lăng xê cũng vừa vừa thôi chứ…

If Netrebko was a just a hair’s breadth away from perfection, Elina Garanča hit the mark dead on target. Garanča’s Giovanna Seymour was the most complex figure onstage — smoldering in her passion for Enrico, torn by her betrayal of Anna. Garanča’s extensive Mozartean background prepared her for a dazzling display of bel canto, but her voice has grown substantially and is taking on a darker, reedy color.The highlight of her work was Giovanna’s great confrontation with Anna, in which Giovanna confesses her love for Enrico: sparks seemed to be flying from the stage. Garanča and Netrebko also blended gorgeously. Is there a great Norma in the making?

Francesco Meli was a delightful discovery in the punishing, high-flying role of Percy, and Ildebrando D’Arcangelo, an unusually sexy Enrico, used his suave, ebony bass to excellent effect, lacking only in flexibility. Elisabeth Kulman’s coltish Smeton was sung so luxuriously she threatened to steal attention from the divas. The women’s chorus that opens the final scene garnered a well-deserved.

Nhưng mà theo tin lá cải, thì nàng Garanca đang chờ một baby, mà sau khi sinh thì giọng hát có thể thay đổi… như Anna đấy thôi, giọng tối hơn, dày hơn mà. Do đó chưa cần đợi Norma, cứ chờ xem đã…

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s